2017. dec 14.

Vöröshagyma termesztés

írta: Gergely Erdős
Vöröshagyma termesztés

Vöröshagyma azaz Allium Cepa L . 

 

Nagyon sokat gondolkoztam azon, hogy melyik növénnyel folytassam a sort, és arra jutottam, hogy akkor amennyire csak lehet ragaszkodom,  legalábbis minél jobban folytatom a vetési sort.

Így került a sorozat második helyére a vöröshagyma, ami nekem hatalmas kedvencem.

Imádok hagymát enni, meghát azért a magyar konyhának igencsak az alapja, az én kedves párom még a főzeléket is dinsztelt hagymával kezdi főzni. (Imádja is az egész család a főzeléket)

Egy kis történeti áttekintést úgy gondoltam megejtek itt is, ez a magyar gasztronómia számára oly kedves növény Közép és Délnyugat Ázsiából származik, Indiában és Egyiptomban már ie. 1500 évvel fogyasztották, Magyarországon az első írásos emlék róla 1664-ből van Lippai tollából. 

Gazdasági jelentősége Magyarországon a Makói hagymatermesztő vidék kialakulásával lett, az ottani mikro klíma és öntéstalaj teljesen optimális a vöröshagymának, az 1990-es években 30 ezer tonna volt a kivitt mennyiség. Ami azért nem kevés valljuk be.

img_20171213_212452.png

A liliomfélék családjába tartozik és a módosult szár részét a hétköznapi használatban hagymáját fogyasztjuk. 2-3 éves korában növeszt virágot, mi többnyire kétéves formában termesztjük, ha és amennyiben dughagymáról szaporítjuk a kertünkben.

Én ültettem már magról,szeretek próbálkozni,  hihetetlen munka, nagyipari termelésben nem véletlenül égetik le a talajfelszínt, rengeteg munka a gyomtalanítás, nagyon lassan halad a fejlődés első időszaka,  ráadásul a nagykönyvek szerint nem is olyan jó az eltarthatósága, mert kevesebb a szárazanyag tartalma, de ezzel kapcsolatban gyakorlati tapasztalatom nincs mert én friss fogyasztásra szántam így el is fogyott az év közben teljesen, nem kellett tárolni.

Azt gondolom kiskerti körülményekre a dugványos szaporítási mód a legalkalmasabb. Valójában Makó környékén is így termesztik csak ott az első évben a dugvány alapanyagot is ők állítják elő.

A gyökeresedés beindulásához sok nedvesség ettől, nyirkos talajt igényel, de miután kialakultak a sűrű gyökérzeteik, már inkább szárazságot kedvelő, ebből kifolyólag én mindig a veteményes szélére szoktam ültetni mert ott tudom ezt a különleges vízigényt a leginkább kielégíteni. Mert mikor a hagyma már nem igényel vizet a kert többi lakója igen, sőt akkor a legtöbbet így mást nem lehet tenni. A termés időszakában elég neki két alkalommal egy-egy kondicionáló öntözés. 

Dughagyma kezelése rendkívül egyszerű,  kapás növény az elejétől kezdve, így a gyomtalanítás viszonylag könnyen megoldható. Persze egy-egy hagyma óhatatlanul áldozattá válik. 

Mint ahogy már említettem kétéves termesztésű növény, a Dughagyma előállítás a következő képen zajlik: az első év tavaszán rendkívűl sűrűn bevetik a területet magoknak, így nem jut tér a hagymákat és nem is nőnek meg nagyra, általában ezeket 3-4 g-os korukban betakarítják, a leveleket és a gyökereket levágják és mivel a második évben sok virágzásnak indulna ezért hőkezelik, ezzel meggátolva a virágzás megindulását.

img_20171214_061905.png

A duggatás kézzel 3-4 cm-es mélységben végzendő művelet, én mostanában úgy szoktam, hogy kapával húzok egy barázdált ebben a mélységben és abba rakom bele a dugványokat, de kis mennyiséghez megfelelő lehet a boltokban kapható kézi lyuk készítő.

A magam részéről én 0,3 kg hagymát szoktam elduggatni évente ez a mennyiség fedezi az egész éves igényt, sőt sokszor még sok is.

 20 cm-es sortávot szoktam tartani a kezelhetőség miatt, és mellé 5-8 cm-es tőtávot, 8-12-t javasolnak de azért tartom a kis tőtávot mert közben újhagymaként megegyelem, így mire kell a hely a hagyma fejlődéshez addigra adott.

Saját technika én meg az egész család szereti az újhagymát így két legyet ütök egy csapásra. Nem kell külön újhagymát ültetnem. 

A betakarítás július végén augusztus elején történik, alapesetként maguktól lefekszenek a hagymák és szépen elszáradnak, de én ezt a folyamatot július elején már megszoktam gyorsítani a hagyma szárak lefektetésével, így nem teremnek olyan nagy hagymafejek, mert megrövidítem a vegetációs időszakot.

Ugyanis a túl nagy hagyma sem jó mert akkor a fele elég egy ebédhez a másik fele pedig a hűtőben landol ami valljuk be őszintén nem a legszerencsésebb.

A kis hagymákból azonban felhasználva tó és fogyasztható egy egész is könnyedén. Jó kis szalonna esetleg kolbász asztaltársaságában. 

Még azt gondolom a téli tárolásról kellene beszélni, alapvetően bármilyen verem megteszi, ahol nincs fagy. 

Vannak előírások, hogy hány fokon milyen páratartalom mellett áll el egész télen, de ez ekkora mennyiség esetén nem releváns. És ráadásul az eszközök sem állnak rendelkezésre amivel biztosítható lenne. 

De egy vízóra akna is megfelelő tökéletesen erre a feladatra. 

A úgyis javasolnám legalább havonta a teljes átválogatást, az esetleges beteg hagymák kiszedése miatt. 

Termesztéséről ennyit tudtam írni, de elkezdek egy új sorozatot a betegségekről és a kártevőkről, mert az is egy fontos tényező, hogy felismerjük őket. 

img_20171213_212532.png

 

 

 

 

Szólj hozzá

kertészkedés kiskert Zöldség Zöldségek Kertészkedés Vöröshagyma Vöröshagyma termesztése Vöröshagyma termesztés technológia Dughagyma Maghagyma